Wąskotorówka Kielce

Dzieje, wspomnienia, fotografie, czyli dawne Kielce

Moderatorzy: Autor, sueno, Daniel, Sirek1

rzeczownik
Posty: 357
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50

Post autor: rzeczownik » 11 lipca 2009, o 16:02

Kolejny raz wybrałem się w teren, tym razem śladem kolejki kieleckiej. Zacząłem w miejscu, gdzie przerwałem ubiegłoroczne poszukiwania. Odcinek pomiędzy kopalnią piasku w Bęczkowie a szosą biegnącą przez Górno jest w początkowej części niemożliwy do przejścia i stanowi miedzę biegnącą wśród pól wzdłuż rowu melioracyjnego. Mapa topograficzna na geoportalu sugeruje, że dalej na wschodzie ocalały jakieś pozostałości nasypu osiągalne od strony Górna, jednak z uwagi na niepewną pogodę nie miałem czasu tego sprawdzić.

Za szosą w samym Górnie szlak jest już praktycznie niewidoczny. Po remoncie drogi nasyp prowadzący w kierunku Warkocza został zupełnie zniwelowany. Na północnym brzegu rzeki ostała się tylko samotna skarpa. Za to po drugiej stronie pięciometrowy, zarośnięty trawą nasyp nadal prezentuje się w całej swojej okazałości. Obok miejsca po moście kolejowym przerzucono kładkę dla pieszych.
Obrazek

Awatar użytkownika
piter84
Posty: 112
Rejestracja: 5 grudnia 2007, o 13:43

Post autor: piter84 » 13 lipca 2009, o 08:03

Od wsi Złota Woda gdzie załadowywano drewno na wagony zachował się nasyp begnący przez las.

suchy
Posty: 168
Rejestracja: 6 stycznia 2009, o 22:51
Lokalizacja: Kielce/Baranówek

Post autor: suchy » 13 lipca 2009, o 20:37

A mi dziadek mówił, że tory wąskotorówki biegły, m.in koło obecnej politechniki.

Awatar użytkownika
piter84
Posty: 112
Rejestracja: 5 grudnia 2007, o 13:43

Post autor: piter84 » 14 lipca 2009, o 08:22

W trakcie budowy Galerii Echo robotnicy natrafili na tory wąskotorówki, które następnie rozebrano.

andriey
Posty: 79
Rejestracja: 21 listopada 2007, o 13:47
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: andriey » 14 lipca 2009, o 08:53

wie ktoś może jak dokładnie przebiegała kolejka na terenie Kielc?

rzeczownik
Posty: 357
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50

Post autor: rzeczownik » 1 sierpnia 2009, o 14:32

piter84 pisze:W trakcie budowy Galerii Echo robotnicy natrafili na tory wąskotorówki, które następnie rozebrano.
No proszę! Dotąd sądziłem, że z pozostałościami kolejki rozprawiono się znacznie wcześniej. W wielu domach wybudowanych na Szydłówku w II poł. minionego wieku można znaleźć stropy piwniczne wzmacniane wąskimi szynami kupowanymi za bezcen od likwidatora kolejki (była to jakaś rsp, albo kółko rolnicze).

Awatar użytkownika
ice
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5738
Rejestracja: 15 maja 2006, o 09:24
Lokalizacja: Kielce

Post autor: ice » 1 sierpnia 2009, o 15:34

andriey pisze:wie ktoś może jak dokładnie przebiegała kolejka na terenie Kielc?
Obrazek

joketefeta
Posty: 31
Rejestracja: 1 lutego 2009, o 18:46

Post autor: joketefeta » 16 sierpnia 2009, o 14:36

Wpadło mi w łapy takie zdjęcie:
http://www.bankfotek.pl/view/334021
Zrobione około roku 1960. Czy tam między furą z sianem, a domem na środku zdjęcia nie biegnie tor? Równie dobrze może być to też droga, ale wygląda mi to na lekki nasyp. Co o tym sądzicie?

rzeczownik
Posty: 357
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50

Post autor: rzeczownik » 18 sierpnia 2009, o 15:49

Nie wydaje mi się. Budynek na pierwszym planie to obiekt Poligrafii przy przyszłej ulicy Manifestu Lipcowego. Tor biegł na wysokości ulicy Świętokrzyskiej, a więc niejako za plecami fotografa.

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 18 sierpnia 2009, o 16:46

To zdjęcie mnie rozwala... Przejrzystość powietrza taka, że widać Chęciny (jakieś 18 km odległości).
Mnie się wydaje, że to co widać na pierwszym planie to raczej tyły piekarni Społemowskiej (pętla 13) na Żniwnej i wtedy to by była ul. Świętokrzyska. Zdjęcie robione jakby z miejsca gdzie stoją(?) stare budynki WSP a potem WSU. Tam gdzie ci rolnicy pracują były ogródki działkowe kiedyś :)
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

joketefeta
Posty: 31
Rejestracja: 1 lutego 2009, o 18:46

Post autor: joketefeta » 19 sierpnia 2009, o 19:31

Też mi się wydaje, że jest to widok na obecną ulicę Świętokrzyską, a dom na pierwszym planie chyba jeszcze istnieje (dawno tam nie byłem).Co do zakładu, to nie jest to przypadkiem OSM "Radostowa"? Trzeba by najlepiej w terenie sprawdzić. Istnieje więc jakieś prawdopodobieństwo, że to może być tor, ale nie upieram się.
Pozdro

Awatar użytkownika
Nowak
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1647
Rejestracja: 29 maja 2006, o 20:09
Lokalizacja: Kraków / Kielce

Post autor: Nowak » 27 września 2009, o 19:11

Na konferencji z okazji ETZT jeden Pan , nazwiska nie pamiętam, wspominał, że są aktualnie prowadzone rozmowy miedzy powiatami
aby uruchomić ponownie kolejkę wąskotorową jako oczywiście atrakcje turystyczną z Zagnańska w kierunku Gór Świętokrzyskich. :)

Awatar użytkownika
T0MIKE
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1375
Rejestracja: 25 marca 2007, o 19:35
Lokalizacja: ni stąd ni z owąd
Kontakt:

Post autor: T0MIKE » 27 września 2009, o 22:10

:shock: :shock: :shock: No way!!! Jak 30 lat temu z Zagnańska na Św. Krzyż!? Nie zgadza mi się tylko jedno: cały przebieg dawnej kolejki Zagnańsk - Św. Krzyż (inaczej niż sama Świnią Górą) leży na terenie powiatu kieleckiego, więc nie bardzo wiem, jakie inne powiaty miałyby ze sobą rozmawiać.

redoxygene
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 781
Rejestracja: 22 czerwca 2008, o 20:36

Post autor: redoxygene » 28 września 2009, o 00:15

Cos takiego jest wyjatkowo ciezkim przedsiewzieciem. Zycze sukcesu, jednak patrzac na problemy odbudowywanych lokalnych kolejek Starachowice-Iłża i Pionki-Garbatka p. Królewskie Źrodła od pomysłu do realizacji jest wieeeele lat, wiele lat na przekonanie samorzadow i przekazanie pieniedzy (przeciez kazdy musi partycypowac w kosztach) czy uwzglednienie tego w planach zagospodarowania.

rzeczownik
Posty: 357
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50

Post autor: rzeczownik » 28 września 2009, o 16:44

Niestety podzielam wątpliwości przedmówców. Przy obecnym stanie finansów jst tego rodzaju plany można włożyć między bajki. I to nawet mimo tego, że w dużej części szlaku zachowały się elementy stałej infrastruktury kolejowej, co znacząco wpłynęłoby na obniżenie kosztów odbudowy linii.

ODPOWIEDZ