SKI w sprawie stojaków rowerowych

Działamy!

Moderatorzy: sueno, MeehoweCK, Masmix, CKfan, AR, Geodeta, grzebo, maciej, mp, michal_ck, RZ, Kot, Jarek, Oskar, Petras

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11713
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

SKI w sprawie stojaków rowerowych

Post autor: Autor » 27 maja 2011, o 15:09

Przygotowalem tresc pisma dotyczaca zmiany modelu stojakow rowerowych przy Warszawskiej. Mozemy tez interweniowac w sprawie Rynku, ale tu sa juz zamontowane, wiec male szanse. Korekty?
Miejski Zarząd Dróg w Kielcach
ul. Prendowskiej 7
25-384 Kielce

W związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. Rewitalizacja Śródmieścia Kielc – przebudowa wnętrza ulicy Warszawskiej (odcinek od Al. IX Wieków Kielc do ul. Orlej) prosimy o zmianę wskazanych w specyfikacji stojaków rowerowych. Zaproponowane przez projektanta stojaki niestety nie zapewniają odpowiedniej ochrony pozostawionym rowerom. Są to tzw. stojaki „wyrwikółka” czy „łamikółka”, które nie umożliwiają przypięcia ramy, przez co rower można łatwo ukraść, pozostawiając w stojaku jedynie koło.

Dobry stojak rowerowy powinien umożliwić oparcie roweru oraz przypięcie do niego ramy i jednego koła pojedynczym zapięciem typu U-lock (kłódką szeklową), niezależnie od typu roweru. Stojak musi być też solidnie i trwale przymocowany do podłoża. Najlepszym rozwiązaniem są stojaki w kształcie odwróconej litery „U” stosowane przez Miejski Zarząd Dróg w Kielcach m.in. przy krytych pływalniach. Standardowe wymiary to długość ok. 1 m, wysokość 60-80 cm, średnica rury 5-9 cm.

Możliwe są również inne warianty - np. stojaki półkoliste, rombowate czy w kształcie odwróconej litery ‘V’.

Mając na uwadze niestandardowy charakter prowadzonej inwestycji ze względu na śródmiejskie otoczenie, jesteśmy przekonani, że istnieją odpowiednio zaprojektowane stojaki, które stylem dopełnią projektowaną małą architekturę i jednocześnie będą należycie spełniały swoją funkcję. Jeśli zajdzie potrzeba zmiany lokalizacji stojaków, to warto pamiętać, że dobrze zaprojektowany stojak może też pełnić inne funkcje, np. wygrodzenia antysamochodowego.

(na podstawie serwisu Rowerem na zakupy)

Z dokumentacji projektowej:

Stojaki na rowery
Przy postoju Taxi przewidziano lokalizację 3 szt. stalowych stojaków na rowery z zaokrągloną końcówką aluminiową, montowane do podłoża.

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11713
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

Post autor: Autor » 2 czerwca 2011, o 21:35

Propozycja tresci pisma do dyrektora Galerii Echo:
W związku z planowaną instalacją stojaków rowerowych na terenie Galerii Echo prosimy o montaż urządzeń, których parametry będą spełniały oczekiwania i potrzeby rowerzystów. Jeśli chodzi o lokalizację, o ile jest to możliwe, prosimy o wyznaczenie dwóch parkingów rowerowych, tj. w części od ulicy Świętokrzyskiej oraz na nowym parkingu (na poziomie wjazdu z ulicy i jednocześnie blisko wejścia do obiektu) oraz ustawienie kilku stojaków na terenie zewnętrznym od strony al. Solidarności. Wskazane lokalizację sprawią, że Państwa obiekt będzie niezwykle przyjazny rowerzystom, którzy są równoprawnymi użytkownikami przestrzeni publicznej, a przede wszystkim klientami.

Dobry stojak rowerowy powinien umożliwić oparcie roweru oraz przypięcie do niego ramy i jednego koła pojedynczym zapięciem typu U-lock (kłódką szeklową), niezależnie od typu roweru. Stojak musi być też solidnie i trwale przymocowany do podłoża. Najlepszym rozwiązaniem są stojaki w kształcie odwróconej litery „U, których standardowe wymiary to długość ok. 1 m, wysokość 60-80 cm, średnica rury 5-9 cm.

Możliwe są również inne warianty - np. stojaki półkoliste, rombowate czy w kształcie odwróconej litery ‘V’.

(na podstawie serwisu Rowerem na zakupy)

Dobry stojak rowerowy:
(przyklady)

Warto dodać, że często stojaki montowane w galeriach handlowych to tzw. wyrwikółka, które w banalny sposób umożliwiają kradzież roweru, a efekty są takie jak na załączonym niżej zdjęciu. Podobnie sytuacja wygląda ze stojakami typu spirala.

Zły stojak rowerowy:
(przyklady)

Mam nadzieję, że przekazane sugestie pozwolą Państwu dobrze zaplanować elementy infrastruktury rowerowej. W każdej chwili służymy radą, doświadczeniem i wiedzą.
Korekty?

grzebo
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1434
Rejestracja: 12 stycznia 2009, o 14:20
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grzebo » 2 czerwca 2011, o 21:54

Mam nadzieję, że mimo iż nie jestem członkiem Stowarzyszenia, to mogę pisać w tej części forum.

Dobrym pomysłem byłoby dodanie 2 zdań w stylu:

"Przypominamy, że kosztem tylko jednego samochodowego miejsca parkingowego można uzyskać aż 6 miejsc parkingowych dla rowerów, co jest znacznie efektywniejszym wykorzystaniem przestrzeni. Ponadto klienci dojeżdżający do centrum handlowego na rowerach nie będą przyczyniali się do tworzenia korków przy wjazdach."

A poza tym, czy nie jest dobrym pomysłem, żeby zrobili stojaki (choćby małe) przy wszystkich wejściach?

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11713
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

Post autor: Autor » 2 czerwca 2011, o 22:01

To wyjda w sumie cztery lokalizacje, mysle, ze waznym jest rowniez to, by chociaz jeden parking byl zadaszony, czyli najlepsze i projektowane przez Echo rozwiazanie, to lokalizacja na parkingu najnizszej kondyngacji parkingu wielopoziomwego lub istniejacy parking podziemny.

grzebo
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1434
Rejestracja: 12 stycznia 2009, o 14:20
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grzebo » 2 czerwca 2011, o 22:56

Zadaszenie jest ważne, ale wątpię, żeby chcieli je specjalnie budować przy wejściach od ulicy. Oczywiście parking rowerowy zamiast kliku miejsc samochodowych koło wejścia z parkingu podziemnego jest super.

Ale też efektem zrobienia parkingu rowerowego tylko w jednym miejscu może być to, że ochrona będzie przeganiała rowerzystów w to jedno miejsce, nawet takich, którym najbliżej jest wejść innym wejściem (nie każdy jedzie do galerii handlowej żeby sobie spacerować, czasami wygodnie jest po coś wpaść i uciekać). Dlatego poddaję pod rozwagę wpisanie sugestii zrobienia choćby symbolicznych stojaków na rowery przy każdym wejściu (i ewentualnie będzie ich potem można prosić o rozbudowę któregoś z nich jeśli się okażą przepełnione; albo sami to zrobią z troski o klientów).

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11713
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

Post autor: Autor » 8 czerwca 2011, o 19:16

Odpowiedz dyrektora Galerii Echo w sprawie parkingow/stojakow rowerowych. Jak to przyjemnie, ze firma odpowiada natychmiast i nie trzeba czekac 30 dni na odpowiedz :wink:
Witam. Potwierdzam otrzymanie Pana korespondencji. Jest mi miło poinformować, że większość sugestii zawartych w piśmie została przez nas uwzględniona już ponad pół roku temu na etapie rozwiązań projektowych związanych z udogodnieniami dla rowerzystów (rodzaj stojaków, większość lokalizacji). Dodatkowo główny parking rowerowy zlokalizowany w wiatrołapie na podziemnym parkingu wyposażony będzie w system monitorujący tę strefę przed kradzieżami.

Pozdrawiam
Grzegorz Czekaj
Dyrektor CHR Galeria Echo

pk5
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1436
Rejestracja: 18 lutego 2008, o 17:30

Post autor: pk5 » 8 czerwca 2011, o 22:32

Super :!:

ODPOWIEDZ